Vragen?

Natuurlijk zijn er veel vragen, sommige dingen weten we zelf ook nog niet maar veel dingen al wel. Misschien wil je een van de volgende dingen weten? Heb je een vraag die er niet tussen staat, laat het ons weten dan zetten we die er bij!

Knopen??????
Nee nu hebben we het niet over knopen in een touw maar over snelheid. De snelheid van een boot meten we namelijk in knopen. Vroeger, in de middeleeuwen hebben Nederlandse kapiteins een manier bedacht om hun snelheid te meten. Niet omdat ze wedstrijd wilden varen, maar omdat ze dat nodig hadden voor hun navigatie, dus om de weg te vinden. Ze bedachten een systeem met een touw en daaraan een houten gewicht. In het touw zat om de zoveel meter een knoop. Ze gooiden het touw met het blok over boord en door te meten hoeveel knopen binnen een bepaalde tijd overboord verdwenen, konden ze hun snelheid vaststellen.
In het begin gebruikte iedereen een andere afstand tussen de knopen. Dat was natuurlijk heel lastig als je iemand de weg wilde wijzen. Daarom hebben ze wat later een vaste afstand afgesproken namelijk 50 voet en de meettijd van een halve minuut. Er moest dus 50 foot tussen de knopen zitten en je moest een halve minuut meten. Ze telden dus hoeveel knopen met een tussenafstand van 50 voet er in een  halve minuut over boord gingen. Als er in die halve minuut dus 3 knopen over boord gingen, gingen ze 3 knopen per uur. 1 knoop is 1,852 km/uur.
Onze boot vaart meestal tussen de 4 en de 7 knopen per uur maar harder en zachter kan ook.

Vaccinaties!
Wij moesten prikken!Wat we daar van vonden.....bedenk het maar......Net zoiets als de 9 jarige prik maar dan meer prikken. We moeten die omdat er in de landen waar wij heen gaan enge gekke ziektes heersen en we niet heel ziek willen worden. Wil je weten hoe een vaccinatie werkt, kijk dan het volgende filmpje:


Komen jullie orkanen tegen?
Nee, wij komen geen orkanen tegen. We komen wel in een gebied waar orkanen voorkomen maar niet in de periode dat wij er zijn. Het is net als in Nederland met sneeuw. In Nederland sneeuwt het wel eens maar mensen die in de zomer Nederland bezoeken hebben geen kans op een dik pak sneeuw. Zo hebben wij ook geen kans op orkanen in die periode in dat gebied.
Wil je weten hoe een orkaan ontstaat, kijk dan het volgende filmpje:




Hoe varen jullie?
Het grootste deel van de reis zullen we gewoon achter ons anker of in de haven liggen. We kunnen dan lekker zwemmen, het land bekijken of aan school werken.

Als we varen zijn we meestal aan het zeilen, daar hebben we wind voor nodig. Als er geen wind is hebben we ook een motor die we aan kunnen zetten. Een motor gebruikt wel diesel dus daar gaan we zuinig mee om want we kunnen natuurlijk niet midden op de oceaan tanken.
Het volgende filmpje geeft uitleg over de wind


Worden jullie ook zeeziek?
Jazeker, helaas zullen we echt wel een keer zeeziek worden maar gelukkig kom je er ook wel weer overheen. Je lijf went aan de bewegingen. Soms al na een paar uurtjes, soms duurt dat langer. Soms wen je zelfs zo aan de bewegingen dat je weer heel erg moet wennen als je daarna aan land komt en het niet meer beweegt! Wil je weten wat zeeziek is kijk dan het filmpje over wagenziekte.


Wat doe je als jullie "gewoon" ziek worden?
Dan gaan we naar een dokter! Kunnen we niet naar een dokter omdat we niet in de buurt van land zijn, dan hebben we zelf heel veel bij ons. In Nederland in een groepje dokters die je als je op zee vaart dag en nacht mag bellen. Zij vragen dan heel goed wat er aan de hand is en zeggen welke medicijnen uit je eigen medicijnendoos je moet gebruiken of wat je anders kunt doen. Zij hebben ook contact met alle reddingsdiensten over de hele wereld en zij kunnen goed zien welke grote boten bij jou in de buurt varen. Die grote boten kunnen jou dan ook weer helpen omdat ze harder kunnen varen en dus sneller aan land kunnen zijn of doordat ze meer medicijnen of soms zelfs een dokter aan boord hebben. Op zee zijn heel veel regels maar de belangrijkste in "goed zeemanschap" Dat betekent dat als er iemand in nood is en jij kunt helpen zonder dat je zelf in gevaar komt, je altijd MOET helpen. Wij moeten dus ook andere mensen helpen als dat nodig is.

Kunnen jullie altijd overal heen varen?
Nee, we moeten rekening houden met de wind en met de stroom. Tegen de wind in zeilen kan niet, je moet dan gaan kruisen. Kruisen is dat je niet recht naar je doel toe vaart maar steeds een beetje schuin naar voren, je doet er dan dus langer over. Tegen de stroom inzeilen kan meestal wel maar gaat langzaam. Je kan dat vergelijken met een lopende band of een roltrap. Als je de verkeerde kant op loopt kom je wel vooruit maar je moet veel harder lopen om een beetje vooruit te komen.


Een van de dingen die de stroming bepaald is de maan, kijk maar eens naar het volgende filmpje

We moeten ook rekening houden met hoge en lage drukgebieden omdat dat de wind bepaalt. Het kan dus best zijn dat we soms ergens een week of langer moeten wachten tot er weer goede wind komt. Wind die de juiste kant op blaast en die ook niet te hard of te zacht waait.




Hoe kunnen jullie eten en drinken?

Meestal liggen we gewoon in een haven waar we boodschappen kunnen doen maar als dat niet kan zorgen we ervoor dat we eten en drinken bij ons hebben. We kunnen heel veel eten en drinken meenemen. dat moet ook wel want het zeewater kun je niet drinken, dat is gevaarlijk omdat het zout is. Van zout krijg je nog meer dorst en wil je nog meer drinken en nog meer en nog meer. dat gaat zo maar door, niet doen dus. Wil je weten waarom de zee zout is, kijk dan het volgende filmpje:



Hebben jullie electriciteit aan boord?
Als we varen zitten we niet vast aan het elektriciteitsnetwerk waar je huis aan zit, anders zouden we een stroomdraad over de hele wereld mee moeten nemen, dat gaat niet. In havens kunnen we vaak gewoon onze stroomdraad in een kastje prikken zodat we wel stroom hebben.
Als dat niet kan hebben we onze zonnepanelen en als de motor van de boot draait, laadt die via een dynamo ook de accu op. We moeten dan natuurlijk wel wat zuiniger met de stroom zijn maar we hebben genoeg om de lampen aan te doen of om de telefoons op te laden. Wil je weten hoe een dynamo werkt? kijk dan het volgende filmpje



Hoe weten jullie de weg? 

Als we in de buurt van het land varen kun je gewoon om je heen kijken maar we hebben ook kaarten bij ons en in het water liggen boeien die we ook op de kaart kunnen zien, dan weet je goed naar je bent. Als we verder weg zijn en er ook geen boeien meer zijn maken we gebruik van satellieten. We weten dan toch goed waar we zijn.



Komen jullie nog terug?
Natuurlijk komen we terug!!!!!Wat denk je dan?
Michiel, de vader van Tim en Jelle heeft 1 jaar en 2 weken vrij, we blijven dus maximaal 1 jaar en 2 weken weg. In dat jaar krijgen Tim en Jelle ook " gewoon" school. Als we terugkomen, komen ze dus gewoon weer bij jullie in de klas.

Hoe gaat dat dan, school onderweg?
We nemen boeken mee van de wereldschool. Dat is een school zonder eigen gebouw. Ze krijgen meestal les van Anouk, hun moeder. Omdat je niet op de rest van de klas hoeft te wachten en snel uitleg kunt vragen ben je meestal sneller klaar en hoef je minder lang naar school op een dag. Dat si heel leuk, je houdt dan veel tijd over. Het nadeel is wel dat je pas mag stoppen als het echt af is. Als je op een gewone school een keer je dag niet hebt mag je als de bel gaat meestal toch gewoon naar huis. Tim en Jelle zijn pas klaar als alles af is.
Ze hebben ook gewoon vakantie en krijgen 5 dagen per week school. Dat zal niet altijd helemaal op dezelfde dagen zijn als in Nederland. Als we bijvoorbeeld in het weekend op een hele saaie plaats zijn en 's maandags en dinsdags op een hele leuke plaats komen dan kunnen we makkelijk verschuiven. Ook als er te veel golven staan en iedereen een beetje beroerd is, is het niet fijn om boven je boeken te zwoegen. Dan verschuiven we het gewoon een dag.
Tim en Jelle krijgen bijna dezelfde vakken als jullie. Begrijpend lezen, spelling, rekenen, vrij lezen, topo en taal. een gymzaal hebben we niet dus dat zal vaak veranderen in zwemmen (tussen de tropische vissen misschien wel). aardrijkskunde, natuur en geschiedenis gaan wel een beetje anders. Onderweg gaan Tim en Jelle projecten maken over het gebied waar we zijn. Op die manier doen ze toch de zaakvakken. Die projecten gaan ze op deze site zetten dus houd het goed in de gaten.
Tim en Jelle krijgen van de wereldschool ook gewoon (cito-) toetsen en rapporten. Die maakt de juf van de wereldschool. Meestal kijkt Anouk hun gewone werk na en de juf van de wereldschool de toetsen en belangrijke opdrachten.

Gaan jullie een rondje om de hele wereld varen?

Nee, als je een jaar weg wil en ook nog dingen van het land wil zien dan kan je niet in een jaar rond de wereld. Wij gaan naar verwachting een "rondje Atlantic" varen. Dus een rondje over de Atlantische oceaan. Onderweg kan er nog heel veel veranderen maar ONGEVEER zal de route er zo uit zien:

Het kan heel goed zijn dat we iets minder ver naar het zuiden gaan en al vanaf de Canarisch eilanden oversteken naar het Caribisch gebied. We twijfelen ook nog of we wel naar Suriname gaan. Dat zijn allemaal dingen die we de komende tijd of onderweg gaan besluiten.

Wat als jullie boot omvalt door een hoge golf of door de wind?
Onze boot kan niet omvallen. Onder de boot zit een hele grote  zware kiel. dat kun je heel goed zien als de boot op de kant staat. Die zorgt ervoor dat als de wind de boot om wil duwen dat dat gewicht, samen met de druk van het water de boot weer recht duwt. Soms gaat de boot echt wel schuin maar helemaal om kan met onze boot niet. Als we toch vinden dat de boot te schuin gaat kunnen we heel makkelijk het zeil kleiner maken, dat noem je reven.
Binnen is het wel belangrijk dat alle kastjes goed dicht zijn en alles goed vast staat anders kunnen er zomaar dingen door de boot vliegen en moeten we alles weer opruimen. Het is niet alleen spannend, soms is het ook gewoon hele grappig. Dan heb je het gevoel dat je tegen ene berg op moet klimmen om naar de wc te kunnen.


En als je ergens tegen aan vaart, dan heb je toch een gat in je boot?
We zijn helemaal niet van plan om ergens tegen aan te varen. We letten goed op, we kijken naar buiten, we hebben een radar en we hebben AIS. Met de radar kun je al heel veel schepen zien, dat werkt net als bij vleermuizen en dolfijnen. De AIS is een soort computersysteem waar vliegtuigen ook mee werken. Je kunt via marinetraffic ook vanaf thuis zien waar we varen. Dit systeem werkt tussen boten onderling perfect maar via de computer (waar je thuis dus op kijkt) zit er nog wel eens een foutje in. Soms liggen we ineens ergens ander of zijn we ineens verdwenen. Gelukkig werkt het meestal goed. Aan boord kunnen we precies zien of we voor of achter het schip langs gaan (of gaan botsen en iets moeten veranderen dus) 
Wil je kijken, kijk dan op www.marinetraffic.com en zoek op TIJD, zo heet onze boot.
Als we ondanks alles toch ene gat in de boot hebben, hebben we spullen bij ons om dat te maken en twee pompen om het water naar buiten te pompen. 
Lukt dat ook niet meer dan hebben we een reddingsvlot bij ons. Dat ziet er uit als een koffertje boven op het dak maar als je die in het water gooit, wordt het een vlot met een dak. Daar zit al eten en drinken in. We hebben ook een goede telefoon bij ons waarmee je over de hele wereld bereik hebt. Een satelliet telefoon, net zoals de wagens bij Dakar.
We hebben ook een apparaat bij ons, een eprib, die je in het water kunt gooien en dan automatisch een noodsignaal uitzendt. Hij geeft dan een signaal naar alle boten, zelfs die hele ver weg zijn, en naar alle vliegtuigen die over vliegen. Zelfs de vliegtuigen die zo hoog zijn dat je ze als een stipje ziet krijgen dan ons noodsignaal door. Natuurlijk kunnen zij ons niet komen helpen maar ze kunnen wel zorgen dat er andere hulp komt.

Nemen jullie de auto ook mee?
Nee joh, daar is onze boot veel te klein voor, dat past echt niet! Onze fietsen kunnen zelfs niet mee.

maar dan heb je een jaar geen huis?
Dat klopt, we wonen een jaar op onze boot. De boot is dan ons huis. Binnenkort  zullen we wat meer foto's maken maar hier zie je alvast een klein beetje hoe het er uit ziet.

Dit is de zithoek binnen. Dit noem je in botentaal de kajuit. Die paal in het midden zorgt ervoor dat de mast niet door het dek gaat, die staat dus boven op die paal.

We kunnen ook lekker buiten eten of spelen, in de kuip. De tafel zetten we er alleen neer als we niet zeilen. De banken waar we op zitten zijn eigenlijk onze garage, we kunnen er heel veel in opruimen.

In onze boot zijn twee slaapkamers, dat noem je eigenlijk hutten. Tim en Jelle slapen samen in de voorhut en Anouk en Michiel slapen samen in de achterhut.
Als we 's nachts op zee zijn slapen Tim en Jelle achterin en varen Anouk en Michiel om de beurt. De ander die dan niet vaart, slaapt op de bank zodat als die buiten moet komen helpen, snel gewekt kan worden.

We hebben ook een kombuis, dat is de keuken, een natte cel dat is de badkamer, een navigatiehoek daar liggen alle belangrijke papieren om de weg te vinden en de apparaten om veilig te kunnen varen en om met andere boten te kunnen praten.









Reacties

  1. Hallo Tim en Jelle

    Wat interessant om te lezen, wij opa en oma , zullen jullie verhalen met veel plezier lezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Optimist

Spreekbeurt

Hoi